היצירה נוצרה בשיתוף עם תיאטרון ה- DNA ניו-יורק, "Silesian Dance Theater" ביטום, פולין, Creative Residency, Tanzplan Dresden, גרמניה.
בבסיס היצירה ההתייחסות לשאלות הזהות השונות בסיפור אגם הברבורים, לפי יצירתו המונומנטאלית של פיוטר אליץ' צ'יקובסקי הנחשבת לאחת מאבני היסוד של המחול המערבי.
בחלל תחום, שלוש רקדניות בודקות ללא הפסק את זהותן האישית והחברתית כאשר כל אחת קובעת לעצמה מערך חוקים וקודים התנהגותיים, ומעצבת את הרקדנים שאיתה ואת החלל בו היא פועלת לפי צרכי הסיפור האישי שלה.
היצירה, המתקיימת בשתי מערכות והפסקה ביניהן, מקיימת הפשטה של התכנים והרגעים המכוננים מהם מורכב סיפור אגם הברבורים, כאשר רגעים אלו עוברים דרך צינור אישי והופכים לתכנים הבסיסיים המרכיבים את הסיפור.
דרך ימי הולדת, יצירת גיבור ליום, השמחה והעצב מהם יום זה מורכב, המערכה הראשונה נפתחת בהתעסקות אישית בימי הולדת, ומתייחסת באופן מופשט ללחץ המופעל על הנסיך ביצירה המקורית ע"י הוריו לבחירת כלתו המיועדת.
התהליך העובר על שלוש הרקדניות ממשיך דרך הרגע בו מתגלה להקת הברבורים כנסיכה ובנות לוויותיה שכושפו כאשר הרקדניות מובלות אל מעין נגטיב, היפוך תפקידים שבו בשעה שביצירה המקורית הופכות בנות להקת הברבורים לנסיכות, לבני אדם, הופכות הרקדניות בעבודה ליותר ויותר בהמיות וחייתיות, ויוצרות עולם דקדנטי אפל ויצרי תוך כדי התייחסות עיקרית לנושא התבונה- מה בין היתול,תבונה ותרבותיות. מה היא התנהגות המוגדרת כ"תרבותית" והכוחות היוצרים אותה.
הויתור על התנהגות ואסתטיקה "נאותה" מוביל ליצירת האגם המדומה ע"י הרקדניות עצמן, בעולם בו החוקים מייצרים אלטרנטיבה תרבותית ואסתטית אל מול איקונת "אגם הברבורים" המסמלת עולם רומנטי בו פועלים כוחות הטוב מול כוחות הרשע, מקבלת לבוש חדש כעולם שבו אנחנו, בני האדם, הם היוצרים את המציאות בה אנו חיים, קובעים ומשפיעים על גורלנו ועל גורל הזולת ומביאים את עצמנו אל הסוף הבלתי נמנע.
מהעיתונות:
"אגם הברבורים’, יצירתו החדשה באורך מלא של עידן כהן, מסמנת עוד שלב בדרכו הנחושה של יוצר צעיר זה, הפותח לו תלם משלו בעל מאפיינים סדורים.
בעבודתו החדשה, מתבססת לה שפה אישית מרתקת ביותר, בוגרת, עקבית ועשירה. ניכר כי למרחב הדמיון של כהן אין גבולות, עבודתו כיוצר בהירה, מורכבת ומרקמיה מצביעים על אחד היוצרים המרתקים שהתברכו בבינת מחול."
(אורה ברפמן, Dance talk)
"התמודדות דון-קישוטית מול המוסיקה של האגדה היפה ביותר של הבלט הקלאסי. כשלהעזה הזו יש בסיס של מקצועיות וכשרון, אני מוכנה להצטרף אליו למסע…אי אפשר להישאר אדישים נוכח ההעזה והכשרון של עידן כהן."
(רות אשל, הארץ)
-שלוש רקדניות מצוינות. עידן כהן הפיק מהרקדניות המעולות האלה-רעות לוי, ריטה קומיסרצ'יק ודניאל גל – יכולות מדהימות וגם כושר טכני הגובל בווירטואוזיות. שפת התנועה שהוא יצר בעזרתן מרתקת…כמה יופי אפשר להפיק מרקדניות נפלאות…"
(אליקים ירון, מעריב)
"כהן לקח את הרעיון שבבסיס הבלט למקום אישי מאוד, מופשט. את להקת הברבורים מחליפות שלוש רקדניות – רעות לוי הנהדרת, ריטה קומיסרצ'יק ודניאל גל. התנועה האלגנטית והדימוי של הברבור כסמל לשלמות נשית, מתחלפים ברקדניות המתפלשות בעגבניות, מתייחסות אל גופן כאל כלי זר, יוצרות ביניהן תמונות וסיטואציות חייתיות, עד שבסוף המופע הבמה נראית כמו שדה קרב."
(שלי קלינג, גלובס)
עידן כהן נתמך על ידי משרד המדע, התרבות והספורט, המדור למחול.
הפקה זו נתמכה ע"י מועצת הפיס לתרבות ולאמנות.
משך המופע: 80 דקות (כולל הפסקה)